راهنمای خرید سرامیک

 در بازسازی, ساخت و ساز

همواره توجه داشته باشید جهت خرید کاشی های سرامیکی علاوه‌ بر طرح و رنگ باید به موارد دیگری نیز توجه داشته باشیم. تمام کاشی های تولیدی دارای مشخصات خاصی می باشد از جمله این موارد محل استفاده (محیط خارجی ، داخلی ، صنعتی ، اماکن عمومی) – دیوار و یا کف – ضریب اصطکاک ( میزان لیزی ) – میزان سائیدگی – میزان جذب آب و درجه که معمولا به صورت کد و بر روی جعبه بسته بندی آن نوشته می شود می باشد.
کاشی های سرامیکی موجود در بازار اغلب بر دو نوع براق و یا غیر براق تقسیم بندی می شوند که بر اساس آن دارای ویژگی های خاصی می باشند (درجه ، جذب آب ، ضریب اصطکاک، درجه سائیدگی، مقاومت در برابر سرما). توجه داشته باشید از کاشی کف میتوان در دیوار استفاده کرد اما کاشی های دیوار را نمی توان به هیچ عنوان در کف به کار برد.

درجه

یکی از عوام مهم در انتخاب کاشی درجه می باشد . همواره در تولیدات کاشی درجه یک بالاترین کیفیت محصولات تولیدی می باشد و هرچه قدر مقدار این عدد افزایش یابد به یک نسبت از کیفیت محصول کاهش می یابد .
با توجه به نوع درجه بندی محصولات تولیدی قیمت های آن نیز متفاوت می باشد.
اغلب محصولات تولیدی با درجه کیفی یک و دو مناسب استفاده در کف هستند.
کاشی تولیدی با درجه کیفی سه از استحکام کافی برای محل های پر تردد را ندارد و بیش‌تر در دیوار استفاده می شود.

درجه سائیدگی

در تولیدات کاشی و سرامیک استاندارد (PEI (Porcelain and Enamel Institute  میزان درجه‌بندی سائیدگی محصولات می باشد توجه داشته باشید که هر چقدر درجه کیفی این عدد بالا تر باشد کاشی دارای مقاومت بیشتری در برابر سائیدگی را دارد.
فقط کاشی های براق دارای این نوع درجه بندی هستند، و اگر قصد خرید کاشی غیربراق را دارید چنین درجه‌بندی را بر روی برچسب آن پیدا نخواهید کرد.
با توجه به اینکه کاشی های استفاده شده در دیوار نیازی به مقاومت بالا در برابر سائدگی ندارند و بیش‌تر جنبه تزئیناتی را دارند می تواند از درجه کیفی سایندگی یک و دو استفاده کرد و در هزینه ها صرفه جویی نمود.
کاشی هایی که در درجه بندی سه از لحاظ سایندگی قرار می گیرند مقاومت متوسطی در برابر سائیدگی دارند لذا بیش‌تر مناسب استفاده در فضاهای مسکونی می باشند.
کاشی هایی که درجه کیفی سایندگی آن ها چهار می باشد مقاومت بسیار بالایی در مقابل سائیدگی دارند و مناسب برای استفاده در تمامی فضاهای مسکونی و برخی از فضاهای تجاری(فضاهایی که تردد در آنها کمتر است) می باشند . کاشی هایی که درجه کیفی سایندگی آن ها پنج می باشد بیش‌ترین مقاومت در درجه کیفی سایندگی را دارا می باشند و برای استفاده در تمامی فضاهای تجاری مناسب هستند.

درجه جذب آب

میزان جذب آب کاشی (Water Absorption) طبقه‌بندی مهم دیگر در انتخاب کاشی های سرامیکی در هنگام خریدن کاشی می باشد که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید.
این نوع درجه کیفی اطلاعاتی در خصوص نحوه انتخاب کاشی با توجه به رطوبت موجود در آن محل استفاده را به شما می دهد.
چهار نوع دسته بندی در این نوع درجه بندی موجود میباشد که در آن‌ها نام و درصد جذب آب یک کاشی بیان می شود هر چقدر میزان این عدد کمتر باشد مقدار نفوذ پذیری رطوبت به کاشی کمتر می شود.
کاشی غیرشیشه‌ای که بیش از 7 درصد وزن خود آب جذب می کند این نوع کاشی ها و مناسب برای استفاده در فضاهای بیرونی و مرطوب (ماننده حموم و دستشویی ) نمی باشند.
کاشی نیمه‌ شیشه‌ ای که بین 3 تا 7 درصد وزن خود آب جذب می کند و فقط جهت استفاده در فضاهای خشک و داخلی خانه مناسب می باشند.
کاشی شیشه‌ای بین 0.5 تا 3 درصد وزن خود آب جذب می کند این نوع کاشی ها سرامیک نام دارند. از سرامیک‌ها در کف نیز می توان استفاده نمود و نیاز شما در کاشی کاری منزل را برطرف خواهد نمود.
کاشی شیشه‌ای کمتر از 0.5 درصد وزن خود آب جذب می کند و جز دسته‌ بندی غیرقابل‌ نفوذ قرار می گیرد .

ضریب اصطکاک (میزان لیزی )

ضریب اصطکاک (C.O.F (Coefficient Of Friction به مقاومت کاشی در برابر لیزخورد اشاره دارد. هرچه میزان این ضریب بیش‌تر باشد کفی که با این کاشی فرش شده باشد از ضریب اطمینان بالاتری نسبت به لیز خوردن برخوردار است (در اصلاح احتمال سرخوردن افراد بر روی این نوع کاشی ها کمتر می شود).
اگر قصد خرید کاشی برای برای حمام خانه خود را دارید حتما به ضریب اصطکاک آن دقت کنید. هر چه این عدد بیش‌تر باشد هنگام خارج شدن از حمام احتمال سرخوردن افراد بر روی این نوع کاشی ها کمتر می شود.
توجه داشته باشید ضریب اصطکاک بیش‌تر از 50 برای مصارف مسکونی و ضریب اصطکاک بیش‌تر از 60 برای مصارف تجاری مناسب می باشد.

مقاومت در برابر سرما

اگر قصد استفاده از کاشی در فضای بیرونی را دارید این درجه بندی از اهمیت ویژه برخوردار است. مقاومت در برابر سرما به این اطلاعات را در اختیار شما می گذارد که آیا کاشی مورد نظر توانایی مقاومت در برابر سرما را دارد یا خیر. اگر از کاشی مورد نظر در فضاهای داخلی می خواهید استفاده کنید این درجه‌ بندی از اهمیت زیادی برخوردار نمی باشد.

نوشته های اخیر

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Language